Friday, June 29, 2012

Mutiara Renungan



Pada suatu hari Hassan Al-Basri r.a ditanya,

“Ya Hassan, hari apakah yang bagimu hari raya?”

Hassan Al-Basri menjawab,"Setiap hari pada hari itu aku tidak akan melakukan maksiat kpd Allah swt”.

Mereka brtanya lagi,"Apakah rahsia zuhudmu didunia ini, ya abal Hassan?"

Hassan Al-Basri mnjawab,
"Aku tahu rezekiku tidak akan diambil oleh orang lain kerana itulah hatiku tenang. Aku tahu amal perbuatanku tidak akan dapat ditunaikan oleh orang lain, kerana itulah aku sibuk mengerjakannya. Aku tahu ALLAH Taala selalu mengamatiku, kerana itulah aku rasa malu bila DIA melihatku sedang dalam keadaan maksiat. Dan aku tahu kematian itu sudah memerhatikanku, kerana itulah aku selalu menambahkan bekalan untuk hari pertemuanku dengan ALLAH Azza Wa Jalla.

WaLLAHu'alam :-)

Salam Jum'ah Al Mubarak!

2 comments:

merpati merah jambu said...

Assalamualaikum..
Terima kasih untuk perkongsian peringatan..
Moga kita semua sentiasa berada di bawah redha-NYA..

lebahfaqir said...

Wa'alaikumussalam sahabat...
Ameen.. Sama2..
ALLAH yubaarik fiiki ya sahabat :)